Bir onceki diyaloga gelen yorumlardan yola cikarak aliyorum sazi elime... muhendis dogulur saniyorsaniz yaniliyorsunuz. kimi insanlar dogustan muhendis beceri ve mantigina sahip olabilir, o ayri. ben sifatini sectigi meslekle kazananlari kastediyorum.
muhendislik egitimi ailede baslar. bir muhendisin mutlak suretle rol model aldigi, tercihen aile icinde ya da cok yakininda bir baska muhendis vardir. bu durumda muhendislik babadan ogula gecer, kalitimsaldir diyebiliriz. cok zorlarsak muhendislerin bolunerek cogaldigini bile iddia edebiliriz.
Anadolulisesi sinavi senin Fenlisesi sinavi benim kosturmaktan bitap dusmus mutemadiyen caliskan yer yer inek bunye asosyalligi bir yasam bicimi, ozenilesi bir elit sinif, bir daha zeki olma hali sandigi, gayet dengesiz ve ne idugu belirsiz ergenlik doneminde MF'ci(matematik-fen) oluverir. bu yanilsamada ailenin payi suphesiz cok buyuktur. bu tip ailelerde soz konusu evladin sanata, edebiyata, spora ve isletme kantinine duydugu ilgi onemsizdir. okuyup adam olanin boyu Tcetveliyle olculur. bazi ailelerde o kulaga takilip kalp dinlenen aletle.
ha cocuk gercekten matematikfensel kafaya sahipse ve bunu kullanabilecek kapasitedeyse temel bilimler ve muhendislik alemi adina ne ala. ama yok benim gibi sirf abisiyle girdigi sidik yarisi sonucu bu yola dustuyse ve yaptigi yapacagi hersey ezber ve bir bakista kavrama-gorsel hafiza- yetenegi uzerine kuruluysa yan basmaca..
ne diyorduk? temel muhendislik egitimi dersleri neseli kalkulus, antin kuntin sekillerin ic dunyalarindan banane mantigiyla taramali cizim, fizink106, dikkat gelistiren fortran (parantezi kapamayi unuttugun satir sana yol, su, kufur, error mesaji olarak doner), yer yer nezalet kimya 107, statik mitatik kapsar. isimlerinin ayri ayri tumturakli olmasina nispet 'temel' basligi altinda toplanmalarin sebebi, dolma yapip gelenden ekmek istedigimiz hayatta asla birebir uygulanamaz olmalaridir. oysaki bu kullanissizliga ragmen sonraki donem derslerinin ilk zinciri olmalarindan kelli acayip onemlidirler. kumulatif ortalamaya sagladiklari negatif katki da eklenince insani daha bismillah ilk senesinde degisik yerlerinden solumaya mecbur birakirlar. zaten herkes bilir ki temel dersler dahil muhendislik egitiminin amaci insana bir bakista saglam sallama yetenegi kazandirmaktir.
ikinci senenin bonus niteligindeki nesesi genellikle bolum derslerine giris adini tasiyan ornekleme dersidir. tipik kodadi 201'dir. degisik muhendislik alanlarinda degisik tatlari olsa da ortak amac kucuk muhendise basina neler gelecegini ufaktan anlatmaktir. bu baglamda kod adini su an hatirlamadigim DIF dersinin hayattaki amaci henuz anlasilamamistir (evet o melunun kodu 255 idi tesekkurler..)
bir yandan irii ufakli teorik temel dersler can okurken bir yandan da egitim paket programi kucuk muhendisleri sosyallesebilecegi, adamligin yaninda insanliga sevk edebilecegi pencerelerden baktirir. goren gozlerin sahibini uyandirir. bir tarih, bir ingilizce, turkce ile baska bolumlerin kizlariyla kaynasma ortami saglar. ha bolum bastan bahtsizsa, misal makinelerle petrol ayni gruptaysa o vakit umutlar 3 ve 4uncu senelerin teknik olmayan secmelilerine kalir...
bunye 4+kim bilir kac yilin aliskanligiyla surekli bir seyleri digerlerine yuvarlama, ozeli seyedip vari yogu genelleme ve olsa olsa tahmini uzerine yogunlasmisken, mezuniyet sonrasi atildigi gercek hayatta tekil ve sahsa munhasir saptamalarla nasil basa cikabilir? inceleri kalina, kalinlari oduna, kucukleri buyuge, yarimlari butune, kelimeleri rakama, rakamlari grafige yuvarlamaktan ibaret pratik yasam stilinden vaz gecilebilir mi?
bu satirlari yazan muhendis yillar sonra geride biraktigi T cetvelinin duzgun manti kesmek icin kullanildigini ogrendiginde hissettigi seyi kelimelerle ifade edebilirse, belki.
blogsal uyari: lafim alingan meclisinden disari
NOT: yaziya link vermek suretiyle su saat bloga gelen insan sayisini 700e carptiran Eksisozluk yazarina, bilhassa her koyun'un bir gun 15 dakikaligina meshur olacagini ispatladigi icin buradan tesekkur ederim. zira sozluk yazari degilim.
0 yorum:
Yorum Gönder